SALAM PERJUANGAN

Sabtu, 12 Mac 2011

KeHiDuPaN

Kehidupan memang berjalan tanpa kita tahu ke mana arahnya. Kita hanya perlu menjalaninya dengan sebaik-baiknya. Ikuti saja alirannya, sementara kita tak perlu tahu di mana muaranya.

Adakalanya, sesuatu itu tidak berjalan sesuai dengan harapan kita. Adakalanya sesuatu itu tidak seperti yang kita rencanakan. Sedih, kecewa, marah, menjadi bahagian dalam sandiwara kehidupan. Pahit dan getir datang tanpa diundang.

Namun, kehidupan ini juga adalah proses belajar yang tak pernah terhenti. Kita lahir, tumbuh, berkembang, dewasa, matang, dan tua. Dari tidak bisa menjadi bisa, dari tidak mengerti menjadi mengerti, dari tidak tahu menjadi tahu. Kita belajar untuk memahami makna kehidupan ini. Mengapa kita dilahirkan, untuk apa, dan bagaimana menjalaninya, kerna manusia diciptakan sudah dalam sebaik-baik bentuk. Punya mata, telinga, dan hati untuk dapat berdiri di atas kedua kaki sendiri. Walaupun kita sesungguhnya tidak sendiri dan tidak pernah sendiri.

Hidup merupakan sebuah penantian panjang, hidup bisa menjadi sebuah kelelahan. Kerna hidup (di dunia) cuma sekali. Adakah bahagia yang kita cari, ataukah mimpi yang kita kejar.

Hidup ini, semacam roda. Kadang di atas dan kekadang di bawah. Ada ujian, ada hidayah, ada cobaan, dan ada rahmat. Begitu berwarna dan begitu singkat.

Peliharalah hidup, pastikan tetap di jalan yang benar dan waktu akan mendewasakan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Panduan Kehidupan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...