SALAM PERJUANGAN

Selasa, 3 Mei 2011

Ikan Penawar Tekananku...

Aku dan ikan hiasan...
Teringat diketika dahulu...sewaktu aku bergelar pelajar sekolah rendah.... 
pulang sahaja ke rumah...hanya sempat tanggal kasut juga simpan beg, 
terus menerjah ke sungai sebelah rumahku...
runtin harian bermain sungai mencari ikan utuk dibela....
memandagkan diketika itu belom ada aquarium aku mncari botol2 terbuang dibelakang rumah....
lagi chantek botol yg berkaca kerna ad pantulannya...itulah diriku yg minatkan ikan....
Kadang2 waktu petang ketiadaan kelas..kumpul kawan2 pergi sawah cari ikan pelaga (ikan karen).
Rela berpeluk dgn sang lintah mahupun pacat, x sah kalu masuk hutan xde kesan ciuman mereka itu..he3..

Ada kalanya setiap hari minggu aku selalu pelawa arwah nenek pergi ke pasar, mencari ikan hiasan,
dgn menaiki bas SKMK tambang rm1.20 shj pada 15 thun dahulu...
kini aku pun dah xtau berapa tambang meningkat..maklum la....dah xbiasa naik bas..hehehe.
Inilah sebahagian Ikan2 yg pernah bermanja samaku,
setiap kali aku tertekan stress, kadang2 xberapa sihat.
Aquariumlah tempat aku meluahkan pandangan ketenangan bersama makhluk ciptaanNYA.
Dengan keunikkan bentuk badan juga Taburan warna pada pelepah sisiknya membuat aku tersenyum..
apatah lagi bila dimana menyaksikan lagak sang jantan menayangkan aksi yg sungguh menakjubkan ketika ia berenang aku turut tersenyum....rasa gelisah sihat kembali :)

Spesis MOLLY
Black Molly
Red Molly
Molly Black Balloon
Molly Golden Balloon
Red @ Cobra guppy
Pink Guppy
Flower Horn


Spesis Crown Tail
(ekor bermahkota)





Spesis DOUBLE TAIL
(ekor berkembar)


Spesis HALFMOON
(ekor separuh bulan)
(ekor bulat)

P/S : Utk teman2 semua juga diri ini..jikalau ada masalah selesaikan dengan cermat, berkeyakinan dan berhemah... jika ada yg xsenag..tention bila stady...serabut bila kerja dan macam2 lagi la... jangan layan sangat perasaan itu....jika ia secara langsung mahupun x langsug..masalah jngan biarkan masalah itu mnderita.. lontarkan kata2 pada diri sendiri didepan cermin, namun luahkan pada kawan2 supaya mereka boleh membantu kita... mane ada kawan, bila dimana kawan yg menangis dia turut bersuka..itu bukan kawan namanyer..itu musuh...jika ia adalah kawan dia salin bantu-membantu ketika susah, xlupa bila kesenangan.
bagi saya utk hilangkan tekanan, Istgfar, tarik nafas..so relex... klau boleh reht sekejap..minum air..ambil air sembahyang...klau kat opiss tu ad Aquarium @ kolam ikan pandang aksi renang makhluk ciptaanNYA itu.
InsyaAllah Tenang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Panduan Kehidupan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...