SALAM PERJUANGAN

Isnin, 13 Jun 2011

TiduRku Dalam Tangisan



hari ini cuti bagi aku.... penat semalam masih berlega2 dlam badan...dengan meraikan sorakan pasukan The Red Warriors, suara kurang pelahan2... so rehat umah aje la..sambil layan Rodio IKIM.fm
disini aku nk kongsikn cerita yg aku alami sedar xsedar pipiku dibasahi...... sambil mendengr Rodio IKIM.fm..aku terlelap.. sedar x sedar 1.30ptg aku kedengaran laungan azan...syahdu dibuai...beberape minit aku berjalan kelilingin sebuah kampung yg baru aku di diamin...lupa tempat itu..masih ingat kabur2 tempat itu aku pernah pergi tapi entah dimana....sambil meronda2 kelilingin dengan basikal..aku terserempak seorang kakak kawan baikku dikampug... nak kemana? tnyanya dengan suara sejuk, xde kemana kak, jalan pusing kampong..jawabku penuh keyakinan... ok lah..akak balik dulu... ok akak, hati2 jalan, ok, terimakasih. sambil akak menuju pulang ke rumah aku tertanya2 dalam hati, " macam aku pernah kenal kaka itu..tapi siapa? dimana? ermmm...ikut sajalah dia, lalu aku mengekorinya, berada di depan rumahnya yg separuh siap, tiba2...... 
seorang lelaki kelaur..adik buat ape kt sini? mau cari siapa? ergggg..terketar2 aku...tapi abag tu aku rasa macam kenal, so, wajah aku ketakutan bertukar keberania menjawab, xde bang saya jalan2 pusing kampong je..... abang ni, abang fikri ke? yer.. jawab abang, saya abang fikri. so boleh panggil fikri cakap kawan die datang, bagitau aku pada abang fikri, tiba2 abag fikri turun menuju anak tangga ke tanah tanpa berkata ape2 pada aku..dan terus membawa aku melalui belakang rumahnya di kawasan tanah perkuburan islam....nak gi mane bang, tnya aku. abang fikri hanya menganggup memanggil aku masuk ke kawasan perkuburan.. 

Assalamualaikum ya Ahli kubur... Bismillahirrahmanirrahimm ..dgn aku melangkah kaki kanan, abag fikri menunjuk pusara adiknya Mohd Fikri B Zawawi, dgn sedar xsedar aku xboleh menahan sebak didada dgn istqfar, berzikir bertasbih aku meredakan tangisan itu..masih teresak2..tersedu2..aku xboleh menahan sebak itu sampai tangisanku ditutupi mata, aku pejam rapat2..pejam rapat2...sambil perlahan2 suara esakanku kedengaran..tiba2 sepupu aku menyedarkan ku utk solat zohor, abg chik.. abg chik!..bangun! abang chik.. bangun!...., ummy! abg chik jerit. bagitau sepupuku (Syafiq) pada ummynya..aku terus terjaga melihat pipiku basah dgn linangan air mata... hatiku masih hiba,pasrah,...

Astagfirlah..Astagfirlah..Astagfirlah....terpandang akan aku pada dinding jam pukul 3.45ptg, waktu zohor makin suntukpergi..bergegas aku ke bilik air..mandi lalu ambil wuduk, terus solat zohor. Alahamdulillah..selesai, tapi hatiku masih realiti...termenung sekejap, kawanku fikri benar sudah pergi mengadapNYA pada waktu kami di alam persekolahan pada tahun 2003, xsilap... dikala 2002 di AsramaSMKJELI  satu Dorm 3, kami sentiansa bersama2 kesitu kesini....semua itu kenangan kami bersama..inilah sedikit perkongsian aku untuk pembaca,

Al-Fatihah kepada arwah Mohd Fikri Zawawi.
Semoga rohnya berada dikalangan org2 yg soleh, Amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Panduan Kehidupan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...