SALAM PERJUANGAN

Sabtu, 18 Jun 2011

CeMasku MeNjaDi LuCU BerTukaR gEMbiRa.

Burungku menyorok didalam seluar,

tajuk yg aku pilih utuk dikongsi pada pembaca sungguh melucukan..tapi jangan pikir yg xsepatutnya...sentiansan kita berpikiran positif, supaya kita menjadi orang yang bijak berfikir..InsyaAllah.. nak tau kisah seterusnya jomm baca entri aku!!!


ceritaku bermula setelah balik kampog tempoh hari..aku ada angkat sepasang burung serindik dan seekor tortoise yg bersaiz 2in yg dikenali (TUCK) ...utk menghibur aku dikala kesunyian juga mengubat aku pabila kerinduan pada kampog yang terchenta....  hari pertama serindik & Tuck berada di Kuala Lumpur...



cerita pasal serindik...hari pertama aku mula kembali bekerja setelah selama semiggu bercuti di
kampong..awal pagi aku ke tempat kerja..sempat menjenguk sepasang serindik dengan gembira berirama dengan lagu yang dimainkan mereka....ditinggalkan aku sedikit makanan juga minuman, kerna dijangka petang aku akan pulang menambah makan mereka... namun dengan kesibukan kerja, selama seminggu art work dan beberapa designs berlimpah2 di atas meja...aku didera oleh boss.. sehingga aku melupakan serindikku dirumah.."entah macam maner makan dan minum mereka..siapa nak bagi"..(tertanya hatiku dari pagi)... apatah sang burung bahkan diri aku sendiri turut melupakan akan makan, laparku kenyang dengan tugasan..hanya dahagaku sempat dilega sebotol air mineral.... pulangku ke rumah lewat malam, jam tangan menunjuk pukul 1.3opagi, sempat masuk bilik terus baring di atas katil...penat teramat sangat.. sambil badan dilunjur atas katil.. terlintas aku akan sepasang serindik..tergegas aku melihat sangkarnya..sangat2 terharu..kecewa dengan peliharaanku.....sang jantan yang segak bergaya mati..kerna kecuaian aku, kekosongan air juga makanan....tapi sempat sang betina aku selamatkan...sehingga sekarang..serindik betina masih dalam jagaanku di sini (KL).


nak kongsikan cerita yang hati kecilku terkilau2 seorang diri....

petang tadi  pulangku dari kerja..melihat sangkar sang betina (serindik) kekosongan. hanya bekas makanan juga minuman masih belom habis dimakan, meninggalkan aku tanpa diketahui,...cemasku bermula...macam bermain dalam pikiran...tapi comel & comok ada disebelah sangkar..setahu aku..comel & comok xsuka makan burung walau tikus sekalipun..dia hanya berkawan juga bermain..maklom la..(kucing bandar katakan..selalu makan "WHISKAS" perisa TUNA lagi tu..hehehe).. bulu pelepah juga xde kesan yang ditinggalkan..tapi aku tahu yang comel & comok tidak bertindak sedemikian... aku hnya meratap sangkar kosong....ad sekeping lubang yg bocor dari sangkar...terpikir aku mybe serindik itu dah terbang...wajah penuh alpa, berputih mata, berkelip2..itu xdapat nak dikembalikan lagi....

tiba2 aku terpadang pada seluar sukan yang tersangkut di paku pada dinding..tiba2....tiba2...
tapi dalam lintasan otak aku sangkaan itu adalh si lipas, @ si cicak.....aku biarka...tapi pergerakan dengan kuat..dapat dihidu oleh comel & comok...lalu x lain tak bukan aku sangkakan itulah sang betina(serindik) yang terlepas tadi..aku menghampiri seluar sukan lalu terus dikepong kedua belah tngan..tiba2 suara tangisan kedengaran... kicauan mula mengiburkan menjadi gembira...lucu kadang2 xterkata..hehehe..itulah sedikit perkongsian aku pada hari ini..sekarang tergelak aku akan gerak tari sang serindik itu...

kalaulah sang serindik itu hilang..mybe aku kesal juga..perasaan sedih tu memang ad...ia adalah haiwan..makhluk Allah juga...so xde la sampai nak nangis kan..he3...ok, terima kasih:-) jumpa di enti akan datang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Panduan Kehidupan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...