SALAM PERJUANGAN

Jumaat, 22 April 2011

Mesej dari Cikgu:)

ASsalamualaikum…..

sekadar contoh :)
Hari ini aku dapat, Mesej dari cikgu, ..tersenyum aku hingga ke tinge sampai nampak gusi... emmmm … nasib baek gigi gosok guna colgate kayu sugi ..hihihihi….. bila baca mesej dari cg,  berulang kali xjemu2.. malah makin bersemangat aku mnjadi seorang student walaupun bergelar graduan….
Kisah aku bermula diketika suatu hari..aku ditempat kerja dalam bilik yg kecil dgn hembusan air-corn 12 °©..wahh sejuk tuhhh…membeku aku dipeluknya….suasana pada awal pagi, pukul 9.00am, hujan renyai2 turun pelahan..makin kaku aku dibuatnyer… sambil  aku siapkn  keje-keje yg tertangguh degn terketar2..makin lama makin mengigil..erererererererergggg (seprti berada dalam peti ais).

Suasana sebeginilah..membuat aku terharu, terkenag, makin mengimbau lukisan kenangna yg pernah aku coretkan diketika dahulu… terasa amat2 rindu sangat pada kenangan yg berlalu..tapi apakah daya..kenangan yg lalu hanya aku jadikan simpana bank untuk luahan kembali..aku xakan lupakannya…dan  aku akan jadikah kenagan itu satu landscape kehidupanku… 

Pada suasana sejuk2 dgn embun pagi ini..aku tetiba terkenag dimasa SMKJ03. Dimana aku di asrama, selalu aku ke Blok guru..lepas habis klass pagi…lepak nga kawan2 sambil panjak pokok rambutan depan rumah cg.ju….. emm bnyk sngt la kenangan time tu..pnjag lak nk citer… aku smbug laen kali la...
 
Bila aku teringat akan subject Math… rindu pula rasenyer pada rotan berkepala ular, senantiansa bermain ditapak tangan ku, sampai melakarkn lukisan yg chantek utuk membuktikan aku adalah anak murid cg.ju yg akan Berjaya disuatu hari nanti..InsyaAllah… 

Tiba2 aku teringat akan cikgu.Juzaidi Mohammad yg dipanggil Cg.Ju (ayah angkat PMR03)…terlintas dihati ingin bertanya khabar…lalu aku terus mengambil n’set yg xseberapa mahal… bukan xnk call, tapi aku tahu….waktu itu cg sibuk dgn mengajar…so, aku ambil keptusan sms… lalu aku terus bermesej… 

Aku sms : salam cg, ape kabar, sihat ko loni… 

Cg.Ju reply : wassalam Alhamdulillah cg sihat, kamal mcmner dgn keje ok?...

Aku sms :  Alahamdulillah..semoga cg dan keluarga sehat sokmo..dan ceria selalu. Sy setakat ni keje ok lagi cg.. biasa la dah kijo..bnyak masa berjadual..

Cg.Ju reply: bila nak mari jale rumah…

Aku sms : InsyaAllah cg, cuti nanti klu xde halangan sy pegi rmah cg.

(bila mesej ini aku terima dengan kata2 “bila nak mari jale rumah” rayuan cg pada aku…rasa macam bersalah, sngt2 bersalah..dari 2003 selepas pertukaran Cg.Ju dari SMKJ, JELI ke SMK.BUKIT JAWA ,P.PUTEH.KELANTAN..sehingga sekarang 2011 aku xberjumpa hnya berhubung melalui NOKIA 3315 je.., aku impikan ingin berjumpa juga berjaln ke rmahnya dan nk mengucap “TERIMA KASEH CIKGU KERNA SUDI AJAR SAYA”....walau aku xjumpa selama 8thun, tapi aku bersyukur padaMU YA ALLAH, kerna masih bagi aku ingatan akan jasa2 mereka yg pernah mengajarku erti kehidupan.

Beberapa minggu selepas itu.. aku bermesej kembali, kepada sesiapa sahaja yang aku terasa rindu, terutama family, sahabt2 sekalian. Kini aku mula bermesej dgn Cg.Ju lagi…

Aku sms : Assalamualaikum cg… Apo khbar loni ..sihat ke? Dgn cuaco xberapa menentu ni… saya harap cg n keluarga sehat sokmo. Makin tua makin hensem plok cg kito nihh..InsyaAllah dipanjangkn umor saya g jale rmah cg... ( kata pujian aku lontarkan pada ayah angkatku Cg.Juzaidi ).

Cg.Ju reply : wassalam… guano kuat pong tu..nak ngele brapo?.. Alhamdulillah cg sihat.

Aku sms : Alhamdulillah..bgus cg. Sehat sokmoJ, buke pong cg, tapi hok sngoti.. kenyatan lagi. (Hehehe..gelak kecil aku dalam hati, sambil tersenyum)

(balasku dgn segar dihati bila membaca ayat “ guano kuat pong tu..nak ngele brapo?” bila ayat ini aku terbaca…mmg tersentuh hati aku..juga tersenyum lebar aku sorang dalam opiss dgn mengadap computer....kadang2 tergelak2..hahahahaha...sorang2 diri.... nasib baek la..aku punyer boss xde datang keje ari ni..huhuhu.. itu lah mesej dari cg, mesej itu akan kusimpan dalm n’set aku dan aku xkan lupa jasa beliau, menghibur juga memberi semangt walau aku bukan lagi anak muridnya, dialah motivator aku..  juga ayah angkatku, selain keluarga ku, Cg.Ju juga byak bagi sokongan juga pandanga dalam aku mengejar erti kehidupan, terima kaseh cikgu.

cg.Juzaidi SMKJ03
P/S : Untuk kawan2 yg masih belajar juga utk diri ini…hargailah guru2 anda…lecture mahaupun cikgu…xkira sesiapa sahaja dengan tunjuk ajar satu huruf pun dikira guru, “Saidina Ali Abi Talib pernah berkata," Siapa pernah mengajar aku satu huruf, maka jadilah aku hamba kepadanya." Bayangkan Saidina Ali yang terkenal dengan alim dan berilmu itu memberi penghormatan dan menganggap orang yang mengajar satu huruf adalah guru dan rela menjadi hamba untuk berkhidmat kepada guru tersebut.”  

Kerna dengan ilmu yg diajar itu adalah pusaka kita dikala kita Berjaya kelak,….anggaplah guru2 anda sebagai ibu juga bapa mahupun sahabat. Cukupkan sekadar ucapan terima kasih dan sedikit hadiah? Tidak..bukan itu yang guru harapkan. Cara yang terbaik untuk menghargai guru ialah mendoakan guru tersebut. 

 “ Ya Allah Ya Tuhankami
 ampunkanlah dosakami
dosa kedua ibubapakami dan 
dosa guru-gurukami
sama ada yang masih hidup 
atau yang telah mati
dengan rahman serta rahimMu 

Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim..

Kayakanlah kami dengan ilmu pengetahuan
Hiasilah kami dengan sifat penyantun dan 
baguskanlah kami dengan kesihatan.
Amin ya rabb.. 

InsyaAllah semoga kita menjadi Insan yg Berjaya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Panduan Kehidupan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...